Detraining

Uzun ve yoğun egzersiz dönemlerinden sonra yakalanan form durumunun, kontrollü bir şekilde azaltılmasına detraining (azaltım çalışması) denir.

Yapılan araştırmalara göre, aktif spor yapan bireylerin, detraining sürecine girmeden, sedanterliğe dönüşlerinde, işlevsel bozukluklar gözlemlenmiştir. Baş ağrısı, uykusuzluk, güçsüzlük hissi,yorgunluk, iştahsızlık ve mutsuzluk hali bunlara örnek olarak gösterilebilir.

Bu durum bize bedenin, hareketsizliğe hızlı bir biçimde adapte olamadığını göstermektedir. Sakatlık, seyahat gibi egzersizi sonlandırabilecek durumlarda bireyler bir azatlım çalışmasına girmelidir. Detraining 1 hafta ile birkaç ay aralığında varyasyon gösterebilir. Bu durum egzersizin tamamen bırakılmamasını sağlamaktadır. Haftada 6-10 saat spor yapan bireylerin bunu aşamalı olarak 3-4 saate düşürmesi ve çalışmaların intensitesini(yoğunluk) azaltılması detraining’e örnek olarak gösterilebilir.

Egzersiz ile düzene giren glikoz metabolizması, sporun aniden bırakılmasıyla, dengesizlik gösterir ve bu durum hızlı kilo almaya ve gerginliğe sebep olur. Detraining çalışmaları glikoz metabolizmasının zarar görmesini de engelleyeceği için bu yan etkilerden korunmuş olacağız.

Sporun bırakılmak zorunda kalındığı durumlarda detraining uygulanmalıdır. Bu bireyin egzersiz yapmayı bırakma sebebine bağlı olarak belirlenmiş düşük yoğunluklu bir çalışma olacaktır. Sakatlanmış bir tenisçinin jogging yapması, bir  basketbolcunun Fitness çalışmalarına ayrılmış olarak devam etmesi de bir azaltım çalışmasıdır. Bu çalışmaların uygulanabilmesi için sporu bırakma tarihiniz belli ise veya sakatlık durumu  belli olduktan sonra eğitmeninizden size detraining çalışması uygulamasını rica edin…







Twitter